Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lament vánočního stromečku

Začátek ledna je zvláštní doba. V novém roce jsem se vydal pondělním ránem do práce, překvapilo mě, kolik stromků je po vánocích u popelnic. Nic zvláštního, řeknete si, ale zkuste se na to podívat trochu jinak. 

Kolik vás stál na Vánoce stromeček, který jste si přinesli domů a ozdobili? Jak dlouho vlastně u vás doma byl a usychal? Pár dní? A kde skončil? Zkoušeli jste někdy ty uschlé smrčky, jedle, borovice spočítat? Je to opravdu dobrá investice kvůli jednomu dni?

Napadlo mě se na to podívat pohledem právě stromečku vánočního. Jaká byla jeho cesta?

Poprvé jsem vykoukl z hlíny na světlo, když na obloze hřálo sluníčko. Okolo mne bylo spousta takových, jako já.

Čerstvě vyrašených mladých stromečků.

Jedličky, smrčky, dokonce sem tam nějaká borovička.

První léto okolo nás prošlo několik skupinek výletníků, ovšem za dřevěným vysokým plotem je nešlo moc pozorovat. Byly jsme tu zavření, jak kdybychom mohli někam utéct. Na podzim výletníky vystřídali houbaři s dětmi, zimu jsem prospal. Pod krásnou bílou peřinou jsem se, se svými pár větvičkami, schovával a pochrupoval až do jara, kdy se bílá peřinka z vloček rozpustila. Kousek ode mne a ostatních jednoletých stromečků se tyčilo pár těch, které mohli pomalu předávat moudrost. Mohutných, skoro dva metry vysokých  stromů. Jedliček a smrčků.

Můj život je vlastně hrozně nudný a jednotvárný. Celý den jen stojím na sluníčku a snažím se vystrkovat další jehličky na větvičkách a sílit, abych mohl lépe dýchat. Až do zimy, kdy se opakuje stereotyp se zapadanými větvičkami sněhem.

Tuhle zimu se něco změnilo.

Přijeli nějací muži, otevřeli ohradu a vydali se k těm vzrostlým krásným, sněhem pokrytým stromům, ke kterým jsem vzhlížel celý rok. Sklonili se u nich a zařízli se pilou do jejich kmínků.

To bylo také to jediné, co po nich zůstalo. Malý, šikmo u země uříznutý kmínek.

Co s nimi asi udělají?

Proč je uřízli a odvlekly na autě pryč?

Mám se bát taky?

Proběhl mi mráz větvičkami a chtělo se mi utíkat. Moje kořeny mě nepustí. Zůstanu v téhle ohrádce a budu čekat na to, až si pro mě přijedou taky?

Co mi zbývá...

Další dvě zimy se žádní vrazi s pilami a autem neukázali. Asi jsme na ně byli moc mladí.

Pro smrčky a borovice si přijeli následující zimu.

Zůstali jsme tu jen my – jedličky.

Přijeli si pro nás další zimu. To samé auto. Ti samí dva pánové s ostrou pilou a sekyrkou. Když se mi zařízla pila do kmínku, věděl jsem, že je to konec. Že se sem nikdy nevrátím a neužiju si další jarní sluníčko ani sněhovou přikrývku, kterou ze mne právě oklepali.

Hodili se mnou na korbu auta k ostatním a odvezli do města.

Přes noc nás vyskládali k obchodnímu domu.

Ráno bylo divné. Chodilo kolem spoustu lidí a koukali na nás, měřili, dohadovali cenu a postupně odnášeli.

Ležel jsem tam na mrazu další dva dny a dvě noci. Pak si mě vybrala rodinka s dvěma holčičkami. Ten, který mě odřízl od kmínku mne zabalil do nějaké sítě a vyměnil s otcem rodiny za nějakou bankovku a pár mincí. Pak už jsem se nesl na jeho rameni směrem do sídliště.

„Mamííí, ale stromeček nosí přece Ježíšek, ne?“ Divila se holčička, která cupitala kousek ode mne.

„Ale samozřejmě, my mu ho jen koupíme a necháme na balkoně, abychom mu ušetřili práci a čas. On ho jen u nás nazdobí a dá pod něj dárečky.“ Odpověděla děvence maminka.

Výborně. Nenechají mě žít, ani růst, zabalí mě do sítě, předají bůhví komu a pak na mě budou něco věšet? Já jsem krásný sám o sobě a chci zpátky do lesa....

Na balkoně bytu rodinky jsem čekal zavázaný a skoro polámaný další dva dny. Čekal jsem na Ježíška, až si pro mě přijde. K mému překvapení naopak přišel tatínek se sekyrkou a nějakou divnou trojnožkou v ruce. Vyvázal mě ze sítě a zkusil, jestli se do trojnožky vejdu kmínkem. Nevešel jsem se. Párkrát do mne zaťal sekyrku a pak mne silou do trojnožky nacpal. V pokoji už na mne čekalo místo, kde jsem měl stát. Postavil mne na místo, trochu urovnal větve a nechal mne o samotě. Chvíli na to dorazila maminka a začala z krabic vytahovat barevné ozdoby.

Musím uznat, že se mi některé líbily.

Zdobení a ladění mého vzhledu trvalo skoro dvě hodiny. Ozdoby na větvičkách byly vahou cítit a některé větvičky jsem svěsil. Neudržel jsem je.

Stál jsem takhle přes noc. Druhý den odpoledne k mému kmínku postavily spousty balíčků s mašlemi.

Doteď jsem byl naštvaný a smutný. Do lesa se už nikdy nepodívám, nikdy mě neobalí bílá peřina zimy a nepohladí sluneční paprsky jara. Cítil jsem, jak mi začínají opadávat jehličky.

Pak se ozval zvoneček.

Otevřely se dveře a vstoupila malá holčička s očima úplně dokořán.

Všechno ze mě opadlo. Nezlobil jsem se. Nebyl jsem naštvaný. To dítko nevědělo, co mi provedli, ale z toho, jak jsem byl ozdobený a co všechno u mého kmínku leželo za dárečky, vehnalo obrovský úsměv a radost do tváře té holčičce.

 

Byl jsem vánoční stromeček. Seděla u mě, trhala papír z dárků na kousky a radovala se z každého nového přírůstku do jejího pokojíku k ostatním hračkám. Od první zimy to byla asi první noc, kdy jsem byl rád, že jsem tam, kde jsem kvůli té malé.

Ověšený ozdobami jsem vydržel ještě týden. Jehličí mi začalo citelně opadávat a tak ze mne ozdoby sundali.

Teď... Ležím u popelnice po boku dalších tří takových jako já. Na několika jehličkách, které mi zbyly na větvičkách, mám zbytky ozdobných blýskavých pramínků. Lidé kolem mě chodí a ani si mě nevšimnou.

Teď čekám, až mě někdo odveze, ani nevím kam, ale vím, že tohle je můj konec.

Svůj účel jednoho večera a jednoho rozzářeného dětského úsměvu jsem splnil a dál už mě nepotřebují.

Byl jsem vánoční stromeček...

 

(Některá data byla pro potřeby článku upravena)

Autor: Jaroslav Fišer | pondělí 9.2.2015 8:00 | karma článku: 5,91 | přečteno: 304x
  • Další články autora

Jaroslav Fišer

Pohádka o českém království

Za sedmero horami a patero řekami se od moře táhne cesta do malého království v samém srdci Evropy. Uprostřed tohoto království stojí město Praha obepínající řeku Vltavu zkroucenou jak místní zákonodárství.

11.11.2015 v 11:11 | Karma: 12,18 | Přečteno: 434x | Diskuse| Ekonomika

Jaroslav Fišer

Musíte změnit svoje životní pojištění! aneb žně tučňáků na Nový rok

Panika se blíží a nebude to jen kvůli vánočním dárkům, kaprovi a vánočním svátkům. Od 1. 1. 2015 na vás stát chystá změnu v daňovém zákoně. Počítejte s tím, že se na ní tučňáci budou chtít napakovat!

15.12.2014 v 8:00 | Karma: 12,56 | Přečteno: 797x | Diskuse| Ekonomika

Jaroslav Fišer

Finanční pohádky: O strýčkovi Krtečkovi

Několik článků zpět, jsem představil svůj výzkum tučňáka finančního. Zeptali jste se mně, jestli jsem také tučňákem. Nechám to na vašem posouzení. Tato pohádka je o tom, proč bych se za tučňáka považovat mohl.

19.6.2014 v 8:00 | Karma: 5,74 | Přečteno: 403x | Diskuse| Ekonomika

Jaroslav Fišer

O čem tučňák kejhá – Tik ťak, tik ťak... a pak důchod.

Díl 3. - Důchod Možná jsem skeptik, možná pesimista, nebo jen koukám v tomto případě na svět kolem bez brýlí, ale důchod je pro mě něco, čeho nikdy nedosáhnu a od státu se ho nedočkám. Jak to máte vy?

30.5.2014 v 8:00 | Karma: 6,59 | Přečteno: 426x | Diskuse| Ekonomika

Jaroslav Fišer

O čem Tučňák kejhá: Vaše album, váš život!

Díl 2. – RodinaUž víte, kdy budete mít rodinu, nebo kam směřuje, když už jí máte? A co bydlení? Kolik z Vás má vlastní?

28.5.2014 v 8:00 | Karma: 5,96 | Přečteno: 214x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Írán udeřil na „satanisty“, zadržel 250 lidí. Podle policie byli obscénní

17. května 2024  19:27

Íránská policie zatkla za propagaci satanismu více než 250 lidí, včetně tří Evropanů. S odkazem na...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem je přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  18:44

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Fica střelili CIA, WHO a Ukrajinec. Atentát spustil kolotoč dezinformací

17. května 2024  18:43

Po atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica se ihned na sociálních sítích vyrojily...

Ukrajinci přeměnili sportovní letadla na stroje zkázy. Rusové jsou bezradní

17. května 2024

Premium Ukrajinci využívají k útokům na ruském území stále kreativnější postupy. Jedním z posledních je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 866x
Zájmy: Vaření, Hudba, Filmy, Finanční gramotnost, Tvorba metodiky